joi, 12 martie 2009

Dilema de joi

Oricat am incerca sa ne negam trecut, adevarul este ca suntem o tara europeana cu traditii orientale. Am mostenit cu fruntea sus si purtam mai departe traditia spagii si a mitei, dar am uitat multe alte obiceiuri si traditii.
Avem o lege care, se presupune, pedepseste darea si luare de mita. Sunt sustinatoare ei pana-n panzele albe, dar sunt realista ca in tara asta, daca vrei sa traiesti, trebuie sa dai mita doctorilor.
Nu sunt impotriva atentiilor sau florilor de multumire pentru un serviciu executat impecabil- a se vedea cadourile oferite de firme clientilor, dar sunt impotriva cadourilor, banilor sau oricaror alte tipuri de stimulente oferite inaintea prestarii unui serviciu.
Nu consider normal sa dau mita/spaga/atentie pentru a primi ceva ce persoana respectiva este platita sa faca- o hartie la timp, o adeverinta, o adresa, un dosar si cate si mai cate.
Ok. Avem legi, avem pedepse, avem cazuri izolate de persoane prinse in flagrant, avem oameni care sustin fenomenul, avem oameni care sunt impotriva lui.
Dilema mea este alta.
Este echitabila pedeapsa? Avem un functionar din administratiile financiare care primeste o ciocolata pentru a servi pe cineva peste rand si avem un politist care primeste sute de euro pentru a emite un carnet de conducere fara sustinerea examenului de catre solicitant.
Este viata mea si a ta pusa in pericol daca cineva primeste o hartie peste rand sau daca cineva primeste un carnet de conducere fara examen?
Dar cand avem cazul unui profesor care primeste o atentie ca sa nu-ti lase odrasla corigenta si cazul unui consilier din primarie care avizeaza ridicarea unei constructii fara documentatia necesara?
Consider ca pentru luarea de mita pedepsele ar trebui sa fie in functie de gravitatea si impactul social al faptei.
Poate sunt eu naiva dar aceasta dare/luare de mita pare atat de complex formulata, tocmai pentru a nu fi pusa in aplicare decat in cazul unei ciocolate.

15 comentarii:

Georgi spunea...

hmm, vad ca spaga este subiectul zilei! vorbeam azi cu dili despre spaga la doctor!!Bieninteles ca ai dreptate in ceea ce spui, este foarte de bun simt sa nu vrei sa fi matrasit pe trecerea de pietoni de ala care a luat carnetul cu spaga si nu stie regulile de circulatie! Cat despre doctorii care te lasa sa mori daca nu le dai dreptul...i-as scuipa!!

Tree spunea...

Din pacate atat timp cat cei de la conducere se aleg singuri nu prea avem ce face. Chiar daca 100% din cetateni ar fi votat impotriva lui base, el tot ar fi iesit presedinte. Ai votat PDL sa nu vina PSD la guvernare? Nu-i bai, ei se unesc si tot ajung sa iti dea in cap. Cred ca mai degraba rezolvarea se poate face pe o cale paranormala :) Sa facem incantatii, asta inca nu am incercat-o :) Ne adunam toti in mijlocul orasului si ne rugam sa iasa X, sau Y.

Anonim spunea...

Spaga ar trebui pedepsita cu aceesi masura. Nu e normal ca profesorul sa ia o spaga sa-l treaca pe X clasa. Cred ca s-ar gandi de 10 ori daca penru o nota ar face 3-4 ani de parnaie.
O lege devina slaba atunci cand incepi sa ii acorzi exceptii sau sa o faci aplicabila diferit ( genul de aplicabilitate in praguri).

Dili spunea...

Eu sunt pentru praguri in orice, si-n spaga dar si in furt. tatal meu, care e profesor, a refuzat mereu spaga, credeti au ba. De frica si de corect ce este. Dar daca accepta o data si trecea un corijent, iar a doua zi era poate inchis? Era identic cu vreun politai ce primeste mii de euro? Sau femeia care fura o gaina sa-si hraneasca familia e la fel cu cei ce jecmanesc statul de sume cu n zero-uri?
Ia uitati ce face spaga data pt un permis auto: http://www.hotnews.ro/stiri-esential-5483249-video-argesean-primit-carnetul-sofer-desi-analfabet.htm

Coana Zoitzica spunea...

@georgi: si eu am spus la fel cu doctorii, pana m-am lovit de ei si a trebuit sa aleg intre a-mi lasa familia sau prietenii sa sufere sau a-mi cadea mie mana din umar ca dau spaga. pana la urma mi-a cazut mana pentru ca sunt o picatura in ocean ca sa schimb mentalitatea pe spatele apropiatilor.

@tree: eu nu cred ca iese nimeni in mijlocul orasului. masa mare e formata din cei ce solicita, primesc si accepta spaga, indiferent ca-i cheama pd-l, psd, pnl sau alte p-uri.

@joker: precedentul nu il creezi cu un profesor, vor trai din meditatii oricum. asa cum crima poate fi incadrata in functie de diferite circumstante, asa se poate intampla si cu spaga. ca daca unu primeste un filtru de cafea sa nu te lase corigent nu e la fel ca cel care primeste 5.ooo de euro ca sa joace ruleta ruseasca cu viata tuturor.

@dili: cunosc si eu profesori care nu primesc spaga si au tot respectul meu, indiferent de cat de slaba sau buna este calitatea informatiei transmisa de ei. l-ma vazut pe nenea analfabetul si, culmea prostiei, nu pot sa ii ridice carnetul ca nu exista lege. adica faptul ca nu cunoaste semnele de circulatie nu este un motiv destul de bun ca si trecutul pe rosu, cand esti daltonist?

Dili spunea...

Socrul meu n-a luat carnet fiindca e daltonist. Daca nu stia sa se semneze dar vedea rosu-n fata ochilor poate-l lua :-). Acum nu zic ca analfabetii nu-s soferi buni, da' poate omu' tre' sa citeasca vreun indicator... ca nu-s toate cu poze.......

Coana Zoitzica spunea...

@dili: nu a fost cu intentie. dar ca sa invete ce reprezinta pozele, nu ar trebui sa citeasca? eu asa tin minte ca ma facut cand ma luat carnetul, ca dor nu-mi spunea mama povestea cu semnele de circulatie in loc de scufita rosie ;)

Anonim spunea...

@Little Miss

Ba eu cred cu tarie ca circumstantele inlesnesc o fentare a legii..asa ca sorry da' le-as da la fel

Dili spunea...

:-) Miss pai de-aia am adus vorba de carnete aici, fara spaga sigur nu prea poti sa dai examen fara a citi.

Coana Zoitzica spunea...

@joker: e dreptul tau la opinie si sunt sigura ca daca ai fi in locul lui nica, ai taia in carne vie. nu ca m-ar deranja catusi de putin ;)

@dili: stai ca inca nu l-au descoperit p-ala de si-a luat carnetul de conducere desi e orb. astept cu interes momentul. sa vezi ca tot el e de vina ca are carnet si nu politisti care i l-au dat :-)

Georgi spunea...

eu nu te judec pe tine, miss, este normal ca faci orice ca sa-ti ajuti familia, si in cazul de fata este chiar laudabil ca ai puterea sa faci un compromis murdar pt o cauza nobila. Eu ii judec pe ei!!aia fara inima care au viata ta in maini si ti-o revand pe bani, chiar daca ar trebui sa-si faca adtoria, si iau un salariu pt asta.Bunicul meu a fost chirurg. Nu a luat niciodata un leu. Pe vremea lui ceasca, daca venea un pacient cu o gaina, bunicu i-o platea, altfel daca pacientul nuvroia bani, bunicu refuza gaina. Cand l-am intrebat "Mi (asa-i spuneam), tu de ce nu iei spaga ca toti ceilalti doctori?, se uita la mine, isi scotea luleaua din gura (nu mai fum de nu stiu cand, dar vesnic avea luleaua stinsa in coltul gurii si manusile de piele, de automobilist in maini - o excentricitate de-a lui)si-mi raspundea zambind: uite asa, de-al dracu! Desigur ca era un tip f integru, meseria era pasiunea lui. A fost toata viata chirurg la Urgenta, dar cand l-au pensionat, 2 luni se trezea in fiecare dimineata la 5, si se uita pe geam, ore in sir, cu luleua in coltul gurii. Apoi a facut munca voluntara la spitalul CFR 2, pana la 76 de ani, cAnd n-a mai putut, ca se lupta cu un diabet de 30 de ani.

Anonim spunea...

@ Little Miss

Nu cred ca as taia pt ca as fi legat la maini. Chiar cred ca astea-s doar personaje-papusi....master of puppest is back stage :P. Revenind la oile noastre, da asta as faace pentru ca daca am fi vreun popor de oameni onestesti, mi-as permite luxul sa nu-i bag in aceeasi oala pe ala care a furat un ou cu ala care fura un bou.

Coana Zoitzica spunea...

@georgi: cu o floare nu se face primavara, din pacate. si eu am lucrat intr-un sistem unde spaga era la ordinea zilei, iar cand am refuzat si dat afara din birou persoanele care incercau mi s-a spus ca sunt proasta. mai bine proasta asa, decat miloaga la mana lor.

@joker: ma gandesc daca i-am da afara din tara pe toti spagarii astia, am putea noi sa facem un loc mai bun? cred ca da, cu conditia sa nu scape vre-un virus printre noi ;)

Dili spunea...

Miss, ba e foarte posibil ca un sofer care are carnet si orbeste inainte de expirarea lui sa-si poata lua altul fiindca legea s-a schimbat si u-l mai intreaba nimeni de sanatate. Uite: http://www.newz.ro/stire/67692/permise-de-conducere-pentru-orbi-si-surzi/ (acum sigur, poate mai vede o umbra ceva ca sa poata semna totusi de primire :-))

Coana Zoitzica spunea...

@dili: perfect, deci daca te calca pe trecerea de pietoni are circumstante atenuante ;)
in alta ordine de idei, ma gandesc sa-mi schimb "miss"-ul cu "missis". some respect ;)