marți, 9 februarie 2010

Low-cost or big lie

Acum cativa ani, cand imi sustineam licenta cu tema "Strategii de piata ale companiei Tarom", un profesor din comisie a gasit de cuviinta sa faca o gluma intrebandu-ma daca Tarom mai sta in aer. La acel moment compania Tarom nu se alfa in cea mai fericita situatie, incercand sa reziste in fata concurentilor puternici si sa-si pastreze destinatiile traditionale.
Intre timp, "piata aero" din Europa a fost invadata de companiile "low-cost". Succesul acestora s-a datorat tarifelor foarte mici de la acel moment prin comparatie cu companiile de traditie. Dar acel tarif venea cu un pret pe care putini l-au inteles- aeroporturi de mana a doua, chiar daca asta insemna mai bine decat cel mai bun aeroport al nostru- Otopeni, intarzieri de la 10 minute la ore si chiar zile, personal necalificat, distante mai mari de oras.
Incetul cu incetul, cursele low-cost care opereaza in estul Europei s-au transformat in rate preorasenesti din care nu lipseste goldeanu, picioarele nespalate si traista de rafie. Siguranta si seriozitatea nu mai conteaza, atata timp cat CREDEM ca sunt mai ieftine aceste curse.
La prima vedere sunt, dar haideti sa facem un calcul sa vedem ce se intampla.






Sa luam o excursie la Viena. Un zbor de o ora, in care poti rezista fara un suc sau sanvis la bordul aeronavei (5-10 euro) si fara sa cumperi de pe aeroport o sticla de 0,5 l de Dorna cu 10 Ron, iar aeroportul de este comun indiferent de tipul companiei (Vienna Intl).
Desi suntem in Februarie, am ales data excursiei in Aprilie, stiut fiind ca daca iti cumperi biletul din timp este mai ieftin, un city break de 3 zile.

Ce observam mai sus? Pentru un city break in week-end sau nu, cea mai ieftina oferta este a celor de la Austrian Airlines -64 Euro.
Air Berlin sau Flyniki (compania fostului campion mondial de Formula 1, Niki Lauda) sunt 2 companii low-cost care opereaza aceasta destinatie, dar mult mai scumpe decat AuA- 123 Euro.
Mi se pare mie sau nu e mai ieftin cu low-costul?
In general cursele low-cost nu acopera perfect un week-end, iar daca se intampla, orele de decolare sunt in mjlocul zilei.
Va sfatuiesc ca, inainte de a pleca intr-o excursie organizata de voi, sa va informatii si sa alegeti cea mai buna varianta de zbor.
Acum ceva timp, am plecat la Budapesta cu o rata Wizzair (50 Euro dus-intors), dupa o asteptare de 1 ora pe Otopeni, dupa imbranceala pe scaune, am mai asteptat 30 de minute in avion pana a primit ok de decolare, timp in care ne-am copt pe scaunele de musama. La Budapesta, la intoarcere, a fost mai bine. Nu am asteptat decat 2 ore, timp in care ne-au trimis de la o poarta la alta. "Noroc" ca si la Budapesta, aeroportul pentru low-cost, e ca la noi (Baneasa)- ajungi lejer cu autobuzul.
Voi cu ce companii alegeti sa va deplasati? Ati avut aventuri cu low-costurile?

6 comentarii:

Anonim spunea...

Bre depinde la ce te raportezi cand spui low cost. Daca la ei cursele de linie or fi 200 euro atunci 100 si ceva e low

Tanti Jeni spunea...

Soro, m-ai convins. Nu știu dacă anu ăsta dar la anu deschid și eu o companie AirJEni, ca a lu domnu Niki Lauda. Caterinca în timpu zborului o să fie gratis. Catering vroiam să zic, na...

Coana Zoitzica spunea...

@joker: austrian e companie de linie, air berlin si flyniki sunt low cost...fara masa la bord, plecare de pe baneasa, iar la destinatie, doar pe vienna e aeroportul comun..restul la mama ciorilor

Coana Zoitzica spunea...

@jeano: AirJeni ne duce pana la predeal macar? si ce catering o sa fie..numai coq si vin :)

Anonim spunea...

@ LMS

lasa bre ca ne enervam la primavara vreo 2-3 zile si mergem cu masina :)

Coana Zoitzica spunea...

@joker: la pucioasa poate, ca la vienna doar visez :)