sâmbătă, 8 noiembrie 2008

Eterna si fascinanta Romanie


In ultimi 4 ani de zile, am asistat cu surprindere la toate evenimentele care s-au intamplat in tara asta. Mereu mi-am spus ca nu poate sa mai fie nimic si ca noi suntem tara tuturor posibilitatilor. Si mereu am fost surprinsa. Intre timp au venit alegerile de la americani. Si au demonstrat ei ca acolo totul este posibil. Dar exista mai multe feluri de a privi "posibilul". Nimic nu se compara cu Romania.
Hai sa vedem de ce la noi este totul posibil si nu la ei.
Romania, in actuala ei forma, a inceput prin a fi trib, apoi provincie, apoi regat, am cunoscut feudalismul, comunismul, dictatura militara, democratia (nu stau sa insir toate formele-ceva cultura poate aveti si voi) incerc sa spun ca am trecut prin tot si toate spre deosebire de americani-noroc cu Vestul salbatic si cu faptul ca a gresit unu' drumul pe mare. Deci la noi este posibil.
Daca intrebi un tanar roman pe strada cine este Alexandru Ioan Cuza o sa spuna ca nu stie, daca intrebi cine este Thomas Jefferson sunt foarte mari sanse sa stie ca este pe o bancnota macar. Daca intrebi un american cine este A.I.Cuza sau Jefferson este aproape sigur ca nu stie raspunsul la nicio intrebare. Este fascinant cate informatii inutile acumulam in viata, ca sincer, pot sa traiesc si fara sa stiu cine e Jefferson. Deci la noi e posibil dar inutil.
Statul in sine, are la baza legea si aplicarea ei. Perfect, asta am invata cu totii la scoala, doar ca realitatea din Romania este alta si ar trebui sa se dea o lege sa se respecte legea. In America, legea este lege chiar daca te cheama Clinton (nu mai comentez ca nu am ce) si esti presedinte in exercitiu, chiar daca te cheama Harrison Ford si esti cunoscut in toata lumea. In Romania nu conteaza cine esti, poti sa fii si vanzatoare la buticul din colt, daca esti tupeista scapi. Deci in Romania este orice posibil.
Americanilor le-au trebuit sute de ani sa spuna "nu ma intreba cum am facut primul milion", romanilor doar 20 de ani. Deci in Romania este posibil.
In Romania se retrocedeaza pamantul de pe vremea lui Decebal si Burebista, chiar daca este PRACTIC si TEORETIC imposibil de demonstrat ca esti mostenitorul direct. Americanii nu fusesera descoperiti asa ca ei nu fac retrocedari de pe vremea pieilor rosii. Deci in Romania este posibil.
In Romania, daca vrei sa devii cetatean al acestei minunate tari, nu este nevoie sa cunosti limba romana sau istoria sau, macar, care este imnul tarii. In America, pentru obtinerea cetateniei, trebuie sa cunosti limba engleza si raspunzi unui test cu diferite intrebari (istorie, taxe si impozite, constitutie, s.a.m.d.). Poti sa devii roman fara prea multa silinta- nu ca am fii toit silitori . Deci se poate.
In timpul crizei financiare, in Romania ramai bogat sau devii mai bogat. In America, in criza financiara, devii sarac lipit, sarac, aproape sarac sau, in cel mai fericit caz-desi imi este greu sa cred, ramai la fel. Deci in Romania se poate.
Am sa incerc sa ma opresc aici, altfel cred ca scriu inca 2 saptamanii cum este posibil orice la noi si nu in America. Dar nu pot sa inchei inainte de a spune ca au si ei punctul lor forte.
Daca in Romania esti tigan (sa nu spuneti ca nu este un termen acceptat, ca eu pot sa-i spun cum vreau, aia la Bruxelles sa ii spuna rrom), maghiar/ungur (ca nici astia nu stiu cum mai vor sa li se spuna ca cica ii discriminezi), tatar, aroman, sas, moldovean, oltean sau FEMEIE, nu poti sa candidezi la presedentie. De ce? Simplu. Ai un cusur mon sher. Ba puti, ba nu poti sa spui branza, ba te misti incet, ba esti greu de cap, ba ai facut bani din bisnitza, ba trebuie sa stai la coada maturii si nu ai ce cauta la presedentie.
Daca in America esti negru (cam acum 30-40 de ani se lupta Martin Luther King cu rasismul,nu?), ai renuntat la islamism (11 Septembrie a fost acum 7 ani sau incurc eu secolele?), te-ai drogat in liceu (cel mai bun exemplu pentru cei tineri) inseamna ca esti candidatul ideal pentru presedentie. Eu ce pot sa spun acum? Se poate si la ei.
Eu ramamn aici, in eterna si fascinanta Romanie. Asta pana la anul, cand sper sa nu fie necesar sa plec in Congo si sa cer azil politic- nu fac referire la niciun partid politic in special, ci la toate in general.

Niciun comentariu: