joi, 30 ianuarie 2014

Meseriasii

Sunt la prima iarna dupa reabilitarea termica a blocului. Nu am sa vorbesc despre beneficiile acestei reabilitarii, ele exista si nu sunt doar de natura financiara.
S-au scris mii de cuvinte pe tema aceasta, cata spaga iau unii, cu ce materiale se face, dar si cat de bine se face.
Despre cat de bine sau cat de prost lucreaza muncitorii, am auzit/citit cate in luna si in stele. Am fost avertizata ca, la final, casa o sa-mi fie distrusa si reabilitarea, de fapt, o sa ma coste mult mai mult dupa.
Dupa primele 2 zile cu schelele la geam, i-am vazut atarnati acolo pe toti Doreii si Gigeii pe care-i poate aduna la un loc o astfel de operatiune. Evident ca cei cu cateva clase mai mult era pe pamanat, dand ordine si nu atarnati de niste fiare. Nu am vazut nicio masura de siguranta, alta decat prinderea schelelor de bloc si tipete de genul "ba, cadeeeee". Bine, am auzit mult mai multe tipete, inclusiv o simfonie de injuraturi ce nu s-au repetat timp de 30 de minute, un fel de "mariaci" zburatori.
Timp de aproximativ o luna, Doreii si Gigeii au trebuit paziti. Au gasit o rama din fier, cadru pentru o centrala termica, s-au gandit s-o taie. Au spart ornamente din beton de pe toata suprafata blocului si apoi s-au gandit sa desfaca, totusi, unitatile exterioare de la aerele conditionate, dupa ce una cazuse victima deja. Au inceput sa puna material pentru pervaz (glaful exterior) pana au depasit nivelul geamurilor, de trebuia sa desfaci plasa de tantari cu cutitul. Astea sunt doar cateva exemple, timp de o luna a fost o adevarata distractie sa-i vezi cum isi dau cu stangul in dreptul.
Asa cum suneam mai devreme, foarte multi se plang ca au lucrat prost, inclusiv vecinii mei. Dintre toti acestia, nu am auzit pe nimeni care sa spuna ca i-a controlat sau s-a interesat de ce se intampla dupa geamurile lui. Nu, toti au spus ca daca au venit, trebuiau sa lucreze bine, ca nu stau ei sa-i urmareasca. Intr-o lume ideala, asa ar trebui sa se intample, sa vina mesterii lui peste, sa lucreze curat si bine, si in urma lor sa nu faci nici curat, doar sa constati ca s-a rezolvat totul. In lumea in care traim noi, nu lasi mesterii sa-si faca de cap, mai ales zidarii, si mai ales la asa o lucrare mare. Cati dintre cei care locuiesc la bloc si au zugravit sau au renovat un apartament, au lasat cheile muncitorilor si au gasit totul asa cum doreau ei, la timp? Daca sunt 2-3 norocosi, eu sigur nu ii cunosc.
Asa cum un muncitor trebuie supravegheat cand lucreaza in interiorul casei, tot asa trebuie supravegheat si cand lucreaza in exteriorul ei. Atata timp cat actiunea lor te afecteaza, trebuie sa te intereseze, sa scoti capul din pamant si sa actionezi, nu sa te lamentezi. Daca pe scara blocului miroase a gaze, anunti echipele de interventie si probema se rezolva. Daca nu te intereseaza ce se intampla dupa usa casei tale, s-ar putea sa fie prea tarziu si sa nu mai poti sa te lamentezi.
Ne-am obisnuit sa constatam. Ca sa putem sa face lucruri mari, trebuie sa incepem sa facem lucruri mici.


Niciun comentariu: