miercuri, 12 februarie 2014

Românul si marota, nu marmota

S-a împământenit în cultura urbană și rurală expresia "noi, românii, ne pricepem la fotbal și politică". Trecând peste fatalismul de care dăm dovadă de secole, ca să nu spun milenii că nu avem date atât de îndepărtate, și peste credința că noi suntem cei mai cârcotași și mai prăpăstioși locuitori ai planetei, nu am fi oameni dacă nu am emite opinii.
Revenind la expresia ”românul se pricepe la fotbal și politică”, îmi este neclară formulata în modul acesta, astfel încât mă gândesc să o despart în ”românul se pricepe la fotbal” și ”românul se pricepe la politică”, poate reușesc să surprind esența.
”Românul se pricepe la fotbal” - posibil, eu nu mă prea pricep, deși m-am născut pe meleagurile acestea, dar poate eu sunt excepția. Românii se pricep, adică nu se pricepeau cândva, ci se pricep, acum și aici. Cu mulți ani în urmă, cam când echipele noastre participau prin cupele europene, stadioanele erau pline, și nu mă refer la 1-2 stadioane, și nu mă refer la meciurile cu echipe de renume mondial. Venea românul cu cățel, purcel, nevastă și semințe, dădea câțiva firfirici pe un bilet, înjura, scuipa, plângea, se bucura, și venea la stadion. Acum, pe stadioane, nu mai vezi cățel, purcel, nevastă, și nu din cauza prețurilor, ca dacă fotbalul e pasiune, atunci găsești bani. Prin țările care nu se pricep la fotbal, Spania, Italia, Germania, Franța, Turcia sau Olanda, echipele de fotbal vând toate abonamentele pentru meciurile lor cu mult timp înainte de începerea campionatului. Pe lângă abonamente, se găsesc suficienți necunoscători care să plătescă biletul și să vină cu cățel, purcel și nevastă.
sursa
După cum spuneam, ei, pentru că nu se pricep, merg pe stadioane, poate, poate or înțelege ce-i cu sportul acesta la care doar românii se pricep, și este evident că românii se pricep și au înțeles fenomenul din moment ce ei au decis să-l abandoneze, după o analiză îndelungată la o bomboană agricolă.
”Românul se pricepe la politică” - nu o să spun că se pricepe cam cum se pricepe la fotbal, ca sigur nu am înțeles eu prea bine fenomenul, dar românul dă dovadă de consecvență. Nu am să fac un exercițiu de memorie expunând deciziile politice ale românilor din ultimul secol, perioadă suficientă de analiză. Că românul se pricepe la politică este evident în ultimii 25 de ani, când, după o atentă și amănunțită analiză, românul a decis să fie condus de aceeași oameni politici. Câte națiuni se pot laudă că au analizat și au ajuns la concluzia că cei de ieri sunt foarte buni să fie și cei de azi, indiferent de schimbarea sistemului?
De fapt, și la fotbal ca și la politică ne pricepem, și avem același mod de exprimare în ambele situații, nu mai mergem pe stadioane, nu mai mergem la vot.
Noroc că ne place să spunem că ”româniilor nu le place muncă”, drept dovadă că ne mai ducem la muncă din când în când. Să vedeți când o să ne pricepem și la asta!

Niciun comentariu: