marți, 9 noiembrie 2010

Toti facem afaceri

S-a lamurit toata lumea ca e criza? Alo, domnii profesori din spatele salii, aia de aveti salariile marite cu 50%, ati inteles si voi ca e criza? Dar patronii de sperau sa dea tunul si acum sunt ingropati de hartii, au inteles ca e criza?
Acum un an, ma intreba o prietena cum o sa o afecteze criza si daca o sa o afecteze. Din pacate, mi-as dori ca tot ce i-am spus atunci sa fie doar povesti de adormit copiii, dar am avut dreptate in procent de 90%. Am sperat, cam 10%, ca nu o sa fim atat de idioti si nu o sa cersim in halul acesta pe la initiale (fmi, bm, ue). Cand spun "idioti" nu ma refer la masa mare a populatie care nu are putere de decizie. Populatia are vina de a crede cu naivitate si de a nu parasi corabia, dar nu acesta este subiectul postului.
Tot in urma cu ceva timp, incercam sa-i "desenez" unei colege absolvente de ASE si cu master tot la ASE, cum vad eu vanzarea unei rosii in piata.
Sa spunem ca eu am o bucata de pamant pe care cultiv cateva kile de rosii si cateva de ardei gras. Muncesc la pamant, car apa sa le ud (ca nu am bani sa-mi fac sistem pe irigatie pe un petec de pamant), le urc in dacia lasata mostenire de strabunicul si plec cu ele la piata. Si incerc sa le vand (asta daca nu mi le iau tiganii la intrarea in piata). Si incerc o zi si incerc doua. Dupa o saptamana de stat cu ele in piata, si incercand sa le vand la acelasi pret ca pe caviar, ma hotarasc sa plec acasa. "Ai naibii orasenii astia ca nu stiu ei cum se munceste la camp", ma gandesc eu in timp ce arunc rosiile ramase la cosul de gunoi. Desigur ca si rosiile storcite tot la pret de caviar am vrut sa le vand.
Daca spun ca taranul e prost, o sa-mi sara lumea-n cap, dar cum sa muncesti zile intregi, cum sa cari cu spinarea si sa investesti bani, si, in final, sa-ti arunci munca la gunoi? Eu ma gandesc ca, daca am muncit si am investit, trebuie sa vand pana la ultima patlagica, chiar daca nu o dau la pret de caviar.
Nu asa ati face si voi?
Acum cateva zile, am fost anuntati ca o sa fim obligati sa ne echipam masinile cu cauciucuri de iarna. Nu comentez propunerea, mi se pare de bun simt, dar comerciantii de anvelope ce s-au gandit? Hai sa marim pretul. Lucru absolut normal intr-o economie de piata, dar si mai normal in timpul unei crize economice.
Acum vin si sarbatorile de iarna, iar in magazine o sa creasca pretul la oua si faina, la carne si, cum altfel, la ornamente de pom.


Si ne intrebam de ce sunt conduse afacerile de succes din Romania de manageri straini?

Pentru ca ei au invatat ca, decat sa vanda putin dar scump, mai bine vand mult dar ieftin. Ei au invatat ca nu te poti ingrasa peste noapte, cum nu poti deveni Donald Trump tot peste noapte. Pentru bani si liniste financiara, trebuie sa muncesti, dar mai ales sa astepti.

Afaceristul roman, ala de la buticul din colt, vrea acum, vrea mult si se plange cand altul vrea sa-i bage mana-n buzunar.

Nu cred ca vom iesi din criza in urmatorii 3 ani, indiferent de ce fac celelalte tari. Nu avem cum cu afaceristii nostrii, nu avem cum pana nu invatam sa facem afaceri.

Niciun comentariu: